Jak na unavené oči?

Mrkejte, zírejte, ostřete, houpejte a kružte! 

V dnešním svižném příspěvku pro vás máme pět jednoduchých cvičení, které vám pomohou osvěžit zrak. Všichni jsme určitě zažili pocit vizuální únavy z toho, že jsme delší dobu na počítačích, telefonech nebo tabletech a díky pandemii je tato zkušenost pro mnohé z nás ještě častější a intenzivnější.

Návod, jak unavené oči ošetřit, je jednoduchý a dobře si jej zapamatujete. Mrkejte, zírejte, ostřete, houpejte a kružte! Ano přesně takhle po sobě. Celá rutina vám nezabere víc než pár minut. 

Mrkejte – výzkumy ukazují, že při práci na počítači klesá počet mrknutí za minutu ze 14-16 na 4-6 mrknutí. To znamená suché, pálící a unavené oči. Díky mrkání se nám navrací vlhkost do očí a snižujeme únavu zraku. 

Zírejte – stoupněte si k oknu a zírejte na jeden bod 30-40m daleko. Je to super jednoduché. Přestaňte zírat na něco co je blízko. Pokud jste v místnosti, kde nemůžete koukat z okna, tak si na zírání vyberte nejvzdálenější cíl.

Ostřete – v tomto cvičení budeme přeostřovat mezi blízkým cílem (já použil například tužku) a cílem v dálce, který máte ze „zírání“. Tužku si dejte před oči do pohodlné vzdálenosti. Podívejte se na konec tužky a zaostřete, pak rychle přepněte na vzdálený cíl a koukejte na něj, dokud nebude ostrý. Poté zase přepněte na tužku. Pamatujte na dvě základní proměnné – ostrost a rychlost. Není to jen o rychlosti.

Houpejte – zaostřete na konec tužky a přidáme k tomu pohyb hlavy a těla. Pokud nemáte tužku tak použijte palec. Oči, hlava a krk jsou ve vzájemné koordinaci. Tím, že máme zaostřeno na tužku/palec a pohybujeme se v houpavém rytmu, máme vše okolo (v perifériích) v pohybu. To nám pomůže více relaxovat.

Kružte – poslední cvičení nám pomůže procvičit všechny oční svaly. Opět použijeme tužku/palec a budeme kroužit tužkou ve spirále. Začneme co nejblíže špičce nosu a postupně oddalujeme a zvětšujeme kruh. Až dojdeme do nejvzdálenějšího bodu od nosu, tak zastavíme a kroužíme zpět směrem k nosu. Po vertikální spirále zkusíme horizontální spirálu.

Po těchto pěti cvičeních ucítíte, jak vaše oči zregenerovaly a celé tělo se zrelaxovalo.

Shrnutí:

Mrkejte – 10 vteřin co nejrychleji mrkejte. 

Zírejte – stoupněte si k oknu a zírejte na jeden bod 30-40 m daleko

Ostřete – vezměte si tužku a přeostřujte mezi koncem tužky a bodem v dáli viz. zírání

Houpejte – zaostřete na konec tužky a rotujte/houpejte se ze strany na stranu

Kružte – zaostřete na konec tužky a dělejte vertikální a horizontální spirály (ne jen kruhy)

Těchto pět cviků vám pomůže v boji proti únavě očí. Postupujte podle rychlé rutiny, kterou můžete provádět během dne kdykoli každých 30 min, aby vaše oči fungovaly co nejlépe!

Autorem článku je člen týmu 3D FITNESS Gym Filip Raptopulos. Filip působil u více sportovních klubů jako kondiční trenér a v současné době jsou jeho nejpočetnější klientelou tenisté a také ženský hokejový národní tým. Pohyb mu koluje v těle a ničeho se nezalekne. Rád se svými klienty zdolává nové výzvy. Je také lektorem školení TRX Funkční trénink pro fitness profesionály. 3D FITNESS Gym je pro něj druhým domovem, na který nedá dopustit. Vede osobní tréninky a dále skupinové lekce TRX a kruhových tréninků.