Pohyb a regenerace

Pohyb

Co je nám přirozenějšího než právě pohyb? Lidské tělo je stvořeno k pohybu a pokud tuto skutečnost úspěšně ignorujete a celý den jen sedíte za počítačem, volantem nebo u televize, ztrácíte svaly, které jsou nahrazeny tukem. Zvýšená tělesná hmotnost s sebou nese značná zdravotní rizika, jako jsou vysoký krevní tlak, zvýšený cholesterol a cukrovka. Větší zátěž musí unést vaše klouby a kosti, které v kombinaci s nedostatečným svalstvem okolo mohou nepříjemně bolet. Naopak benefity související s tělesným pohybem jsou mnohem přínosnější, pojďme si jich vyjmenovat alespoň deset:

  1. Zmírňuje stres
  2. Snižuje krevní tlak
  3. Spálíme více kalorií – prevence obezity
  4. Máme více energie
  5. Nejlepší lék na deprese
  6. Dobrý pocit ze sebe 🙂
  7. Snižuje hladinu cholesterolu
  8. Prevence cukrovky 2. typu
  9. Redukuje riziko vzniku onemocnění srdce a cév
  10. Vyšší tělesná zdatnost = vyšší sebevědomí 🙂

 

CO PRO TO UDĚLAT?

  1. CHOĎTE – Máte nožičky? Nechte auto doma a choďte všude, kde můžete. Jezdíte autem do práce? Zaparkujte ho dva kilometry před prací a nastartujte se ráno krátkou procházkou. Pauza na oběd? Dojděte si na něj o kus dál než jen za roh. Zkuste udělat malou změnu alespoň 3x za den a nával energie a lepší pocit sami ze sebe brzy pocítíte. Chůze je ten nejpřirozenější pohyb, u kterého si navíc můžete utříbit myšlenky.
  2. NEPŘEHLÍŽEJTE SCHODY– Nehrajte si se schody na schovávanou a zdolejte je! Nepřemýšlejte, nekoukejte na ten výtah a prostě je vyjděte. Chůze po schodech rozproudí krev v žilách a jako bonus krásně tvaruje zadek a zpevňuje svaly okolo kolen.
  3. HEJBNĚTE ZADKEM – Najděte si sám, s partnerem nebo s kamarádem, kamarádkou nějaký pohyb, u kterého vám bude dobře. Pokud se celý život nehýbete, tak se nejspíš pohybová aktivita nestane ze dne na den vaší nejoblíbenější částí dne, ale věřím, že časem se tak stane. Překoneje se, najděte si na to toho pravého parťáka a aspoň 2x týdně zajděte na vedený trénink – ať už osobní nebo skupinový dle vašeho gusta. Možností je milion. Popřemýšlejte nad tím, jestli vám více vyhovuje hýbat se ráno a mít před prací odcvičeno a nebo raději najdete špetku energie po práci a podle toho si vyberte lekci. Rezervujte místo, napište si to do kalendáře a raději hned předplaťte a pak už není cesty zpět.
  4. ZKUSTE JINÝ DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK – Pouvažujte nad tím, jestli nemůžete změnit dopravní prostředek. Zkuste to do práce na kole, koloběžce nebo na kolečkových bruslí. Když si v práci dáte jako bonus ledovou sprchu, tak budete svěží a produktivnější celý den.
  5. CHYTRÉ HODINKY – Pro někoho mohou být skvělým pomocníkem a motivátorem. Hodinky nám zaznamenávají kroky, pohybovou aktivitu, tepovou frekvenci a další. Tyto aktivity nám evidují a vyhodnocují, kde jsme se zlepšili a nebo kde se zlepšit můžeme, což lze brát jako dobrou motivaci. V opačném případě, pokud jste přesně ten člověk, který skáče pod most, když nesplní výzvu, dejte při cvičení raději na svůj pocit.
  6. BERTE DOMÁCÍ PRÁCE JAKO SPORT – Od teď berte domácí práce jako sport! Vysávání, utírání prachu, vytírání podlahy, desinfekce koupelny, to všechno jsou spálené kalorie a jako bonus čistá domácnost i hlava.

 

Regenerace

Všechno by mělo být v rovnováze, proto přikládáme stejnou důležitost i odpočinku. Jestli chceme mluvit o regeneraci, tak aby mohla nastat, je potřeba tělo nejdřív unavit v podobě zátěže, která vede k poklesu fyzických a psychických sil. Pokud nastavíme správnou regeneraci, odměnu dostaneme v podobě větší síly na další trénink a méně bolavé tělo.

 

 

 

Pojďme si říct, jak správné regeneraci přispět:

  1. DOSTATEK TEKUTIN A BÍLKOVIN– Ty jsou nezbytné pro regeneraci svalů.
  2. ODPOČINEK – Pokud jste po náročném silovém tréninku, nebojte se den či dva odpočinout. Vaše tělo klidně až dva dny po tréninku regeneruje.
  3. AKTIVNÍ ODPOČINEK– Rychlejší chůze, výklus či eliptický trenažér v mírnější intenzitě přispějí k prokrvení celého těla a tím pádem k podpoře metabolických změn v těle (čištění odpadních látek v těle).
  4. OTUŽOVÁNÍ – Studená sprcha nebo koupačka v ledové vodě je jedna z forem regenerace, o které se v dnešní době hodně hovoří. Jelikož může být tato metoda při nevhodně zvolené aplikaci zdraví nebezpečná, doporučuji na začátek přečíst knížku Ledový muž od Wim Hofa a nebo Začni teď! od Davida Vencla a Petra Bílka.
  5. MASÁŽE – Velmi příjemnou a oblíbenou regenerací je masáž, která prokrví okolní tkáň a podpoří lymfatický oběh, který pomáhá při vyplavování nečistot z těla.

 

 

Autorem článku je člen týmu 3D FITNESS Gym Autorem článku je člen týmu 3D FITNESS Gym Ela Žahourková. Ela je bývalá moderní gymnastka a hrdá reprezentatka ČR v estetické gymnastice. Je mladá, hravá a dravá a má neustálou chuť se posouvat dál. Miluje funkční trénink a ráda do něj jako koření zapojuje různé pomůcky. Když vejdete do gymu, tak si Elu a její trénink určitě nepřehlédnete a budete chtít vyzkoušet taky.